Et andre hjem?

hotel guest tØnsker virkelig en hotellgjest at hotellet skal fremstå som et hjem borte hjemmefra? A home away from home? Tja, det er det nok veldig delte meninger om. For en turist er det sikkert ikke så viktig. Snarere tvert imot kanskje, ettersom man som turist jo tross alt har tatt et bevisst valg om å tilbringe tid et annet sted enn hjemme. Da vil man kanskje oppleve noe helt annet enn den samme følelsen man har når man tilbringer tid mellom hjemmets fire vegger. For denne gruppen er det å bo på hotell et positivt avbrekk i den daglige dont. Noe som ofte oppfattes som noe i nærheten av luksus.

For en forretningsreisende derimot er det nok motsatt. De tilbringer ofte mange netter på hotell og opplever det mer som et nødvendig onde enn en luksus. At oppholdet minner så mye som mulig på det å være hjemme vil derfor normalt oppleves som udelt positivt. For et hotell som vil vise sine gjester en slik omtanke innebærer det at de må tilrettelegge servicen sin etter det. For eksempel ved å tilby gjestene en putemeny. Det vil si at gjesten selv kan velge den putekvalitet som passer henne eller ham best, og det vil jo i de aller fleste tilfellene være en pute som tilsvarer den man har hjemme.

Tilgang til alle tekniske hjelpemidler man er vant med hjemmefra, behagelig sengetøy og myke håndklær og badekåpe, selvbetjeningstilgang til mat utenom de vanlige måltidstidene osv. Alt dette er slike ting som får en forretningsreisendes opphold minne litt mer på det å være hjemme. At man har tilgang til fasiliteter som treningslokaler for eksempel er også viktig for mange. Det innebærer jo at man kan opprettholde sine daglige treningsvaner og slipper stresset ved at man må ta igjen den tapte treningen når man kommer hjem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *