Kundens synspunkter viktigere enn noen sinne

Customer viewsDet er knallhard konkurranse i hotell næringen og det er bare de som har trofaste kunder og eller en sterk kapitalbase som klarer seg gjennom de store svingningene som markedet er utsatt for. Og konkurransen har ikke blitt mindre av at man nå i stadig økende grad blir vurdert og gradert av kundene og at kundenes synspunkter deles, og distribueres digitalt til «hele verden». Slik har viktigheten av å tilfredsstille kunden bare blitt enda større. Et nettsted som Tripadvisor har plutselig fått en betydelig makt, ettersom leservurderinger her erfaringsmessig leses av veldig mange.

Kundekommentarer godt materiale for veddemål

Alle vurderingene på TripAdvisor og sikkert på andre tilsvarende nettsted aggregeres og uttrykkes i form av antall stjerner, der fem stjerner er topp karakter. I et marked preget av så mye konkurranse skal man ikke se bort fra hotellene innbyrdes i en kjede vedder om hvem som kan oppnå størst kundetilfredshet på TripAdvisor.

Spilleglade hotellgjester – og de er det mange av, se bare hvor populært vinnarum har blitt – kan jo også vedde om hvem som skriver den vurderingen som blir lest av flest på nettet. TripAdvisor angir nemlig hvor mange som har vært inne og lest akkurat din kommentar.

Hva driver svingningene i markedet?

Etterspørselen etter hotellrom kan variere ganske mye over tid. Det betyr at det fra tid til annen kan være hotellmangel med den konsekvens at prisene stiger i været. Det har naturligvis med loven om tilbud og etterspørsel og gjøre. Med stigende priser blir det mer lønnsomt å investere i hoteller og etter noen år vil man oppleve at tilbudet er i ferd med å ta igjen etterspørselen. Prisene normaliserer seg, men erfaringene viser at tilbudet ofte fortsetter å vokse slik at man kommer inn i en situasjon med overetablering der det blir veldig vanskelige å drive lønnsomt. Enkelte hoteller må gi opp – kanskje blir de flyktningforlegninger i stedet – og dermed oppstår det etter hvert balanse mellom tilbud og etterspørsel igjen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *